CLIL ve 3.A pokračuje dál
Protože v květnu se třeťáky probíráme v hodinách AJ slovní zásobu týkající se jídla, rozhodli jsme se,
že pizza, kterou umíme popsat na obrázku, nezůstane jen v učebnici a sešitě. Třídní učitelka pečlivě
naplánovala celou akci s vyučující AJ, nakoupila potřebné suroviny a připravila žáky na tuto
zážitkovou hodinu. V ní jsme propojili pracovní činnosti s učební látkou, která se současně probírá
v angličtině a češtině.
Díky vhodně vybavené kuchyni je možné uskutečnit výuku jazyků přímo na místě. Nejprve jsme začali
myšlenkovou mapou, ve které jsme si shrnuli slovní zásobu k tématu Making pizza. Žáci si vše pečlivě
zapisovali a při brainstormingu jsme přišli i na spoustu nových slovíček. Dále jsme se naučili anglicky
popsat věci, které se v kuchyni nachází a bez nichž bychom pizzu nepřipravili. Následovala část, na
kterou se žáci těšili nejvíc, a to samotná příprava pizzy. Děti pracovaly ve čtyřech skupinách a každá
skupina připravila pizzu podle své chuti. Poté jsme pizzu popsali anglicky a zopakovali si tak slovní
zásobu. A zatímco se pizza pekla, využili jsme tento čas pro češtinu, ve které jsme se naučili napsat
pracovní postup.
Pizza se moc povedla a všechny děti si tento projektový den užily. A ani vlastně netušily, že šlo o
integraci předmětů český jazyk, anglický jazyk a pracovní činnosti. Věříme, že díky propojení znalostí
z jednotlivých předmětů se výuka stává smysluplnější a žáci si díky „učení zážitkem“ budou všechno
lépe pamatovat.
Mgr. Zdeňka Gajdová, Mgr. Dagmar Lovecká